Návrh
nového zákona o ochraně zdraví před návykovými látkami, který připravuje
Ministerstvo zdravotnictví, vstoupil do fáze vnitřního připomínkového řízení. Podle
plánu legislativních prací vlády by návrh měl být hotov a předložen vládě v prosinci
2014. Předchozí návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky tabáku, alkoholu a jiných návykových látek,
jehož účinnost měla nastat 1. 1. 2014, skončil po vnějším připomínkovém
řízení a vládě nikdy předložen nebyl. Níže uvádím připomínky k
aktuálnímu návrhu, které jsem podal prostřednictvím jednoho
z připomínkových
míst.
Stavebně
oddělený prostor vyhrazený ke kouření
Návrh
obsahuje výjimku ze zákazu kouření na některých místech.
„Stavebně oddělený prostor vyhrazený ke
kouření“ je v rozporu s první zásadou Pokynů k čl. 8 Rámcové úmluvy o kontrole
tabáku. Neexistuje technické řešení, které by účinně zabránilo pronikání
tabákového kouře z prostoru vyhrazeného ke kouření. Osoby v ostatních
částech tedy nadále budou vystaveny tabákovému kouři.
Ačkoli lze přivítat, že se množství míst
s prostorem vyhrazeným ke kouření v návrhu snižuje, nelze je z výše uvedeného
důvodu principiálně vůbec připustit. Současně by se otevřely dveře návrhům, aby
prostor vyhrazený ke kouření byl nakonec uzákoněn i v dalších případech.
Není legitimní výjimka pro uzavřená
psychiatrická oddělení a jiná zařízení pro léčbu závislostí (komplexní zákaz
platí ve většině států Evropské unie: http://ec.europa.eu/health/tobacco/docs/smoke-free_implementation_report_en.pdf).
Není legitimní ani výjimka pro zábavní
prostory, když zde může dojít k nejasnostem, zda současně nejde o
provozovny stravovacích služeb. Proto by úprava měla být stejná.
Alternativně je třeba výslovně
zakotvit povinnost (s odpovídající sankcí) stavebně oddělený prostor vyhrazený
ke kouření v přítomnosti osob, které zde kouří, vhodnými a dostatečnými
prostředky větrat do prostor mimo stavbu a zajistit v přítomnosti těchto
osob uzavření stavebních výplní tak, aby nedocházelo k pronikání kouře do
prostor, kde je kouření tímto zákonem zakázáno. Aktuálně je zde pouze požadavek
na to, aby to bylo možné, nikoli aby se tak skutečně dělo.
Aby se nestalo, že stavebně odděleným
prostorem vyhrazeným ke kouření bude celá provozovna kromě nějakého malého
kumbálu kdesi vzadu (např. toaleta), je třeba doplnit další podmínky. Stavebně oddělený
prostor vyhrazený ke kouření:
- nesmí zároveň sloužit jako průchod do jiných společných veřejně přístupných prostor,
- nesmí zaujímat větší část plochy veřejně přístupných prostor.
Zákaz kouření na
vnitřních pracovištích
Návrh nijak
neřeší kouření na pracovištích.
Stávající
úprava zákoníku práce je zcela nedostatečná (typickým příkladem je stav
dnešních restaurací, ale jde o všechna pracoviště, kde zaměstnavatel nedbá
práva zaměstnanců na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a kouření sám
dobrovolně nezakázal). Česká republika se přitom čl. 8 Rámcové úmluvy o
kontrole tabáku zavázala přijmout a zavést opatření poskytující ochranu před
vystavováním se tabákovému kouři na vnitřních pracovištích.
Proto
je třeba zavést veřejnoprávní zákaz kouření na vnitřních pracovištích a
výslovně stanovit povinnost zaměstnavatele zajistit ochranu zaměstnanců před
expozicí tabákovému kouři na pracovištích a zajistit dodržování zákazu kouření
ve vnitřních prostorách pracovišť a zákazu kouření stanoveného zvláštními
právními předpisy.
Zákaz kouření ve společných částech bytových domů
Návrh nijak
neřeší kouření ve společných částech bytových domů.
Lidé
jsou škodlivým účinkům tabákového kouře nedobrovolně vystavováni nejen na
veřejně přístupných místech a pracovištích, ale i ve svém vlastním obydlí,
kouří-li jim někdo na společné chodbě domu.
Současná
možnost obrátit se na soud soukromoprávní žalobou z imisí je zcela nedostatečná
a nevhodná. Proto je třeba i v tomto případě nastavit veřejnoprávní pravidlo.
Tím
je zákaz kouření ve společných částech nemovité věci v bytovém spoluvlastnictví
a společných částech v budově ve vlastnictví nebo ve spoluvlastnictví bytového družstva.
Zákaz kouření do
obydlí jiného
Návrh nijak
neřeší ochranu před kouřem „od souseda“.
Lidé
jsou škodlivým účinkům tabákového kouře nedobrovolně vystavováni nejen na
veřejně přístupných místech a pracovištích, ale i ve svém vlastním obydlí,
kouří-li jim někdo „do okna“.
Současná
možnost obrátit se na soud soukromoprávní žalobou z imisí je zcela nedostatečná
a nevhodná. Proto je třeba i v tomto případě nastavit veřejnoprávní pravidlo, a
to novelizací přestupkového zákona (podobným případem je přestupek rušení
nočního klidu).
Přestupku
se dopustí ten, kdo kouří tak, že jeho kouř bez souhlasu třetí osoby proniká do
jejího obydlí.
Zákaz kouření na
nekrytých nástupištích
Návrh ponechává
zákaz kouření pouze pod přístřešky.
Zákaz
kouření na nekrytých nástupištích platný do 30. 6. 2010 ve společnosti zdravě
zakořenil a dodnes působí mimoprávně – ohleduplní kuřáci postávají opodál. Jeho
zrušení pro údajné definiční nedostatky (překlenutelné výkladem kontrolních
orgánů nebo definicí jako ve slovenském zákoně na ochranu nekuřáků) bylo
chybou. Jeho zrušení dnes fakticky znamená konec jakýchkoli snah vynucovat
zákaz kouření i pod přístřešky (zákaz kouření je příliš úzký, aby vůbec byl
kontrolovatelný). Bylo by proto vhodné jej obnovit.
Zákaz kouření ve
věznicích
Návrh kouření ve
věznicích nijak neřeší. Poslední novela zákona o výkonu trestu odnětí svobody
pouze výslovně opravňuje ředitele věznice zakázat kouření na některých místech.
Ústavní
soud České republiky i Evropský soud pro lidská práva konstatoval porušování
práv věznů vystavovaných tabákovému kouři. Proto je velmi žádoucí novelou
zákona o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů
zavést nekuřácké prostředí i ve věznicích, jako je tomu v řadě států Evropské
unie.
Alespoň 50 %
vnějších prostor provozoven stravovacích služeb nekuřáckých
Návrh obsahuje
úplný zákaz kouření pouze ve vnitřních prostorech provozoven stravovacích
služeb.
Vedle
úplného zákazu kouření ve vnitřních prostorech provozoven stravovacích služeb
by bylo společensky žádoucí stanovit současně zákaz v prostorech vnějších (tzv.
zahrádkách) s tím, že provozovatel může ke kouření vyhradit spojitou část
vnějších prostor o méně než polovině míst k sezení.
Zmírnění
rigidity označení zákazu kouření
Návrh obsahuje
povinnost provozovatelů označovat prostory, kde je kouření zakázáno, jediným
přesně vymezeným vzorem.
Jeden
typ přesného vzoru grafické značky zákazu kouření není vhodný pro všechny
situace. Aby bylo dosaženo souladu zákonné úpravy a bohaté praxe, lze při
zachování sledovaného účelu ustanovení zmírnit obdobně, jako tomu bylo do 30.
6. 2010.
Opatření obcí
Návrh obsahuje
pravomoc obcí regulovat kouření pouze v okolí škol a místech nebo akcích
přístupných osobám mladším 18 let.
Judikatura
Ústavního soudu České republiky připouští ústavní pravomoc obcí regulovat
kouření na veřejných prostranstvích. Např. publikace Furková, P., Matějková, L., Rosová, Š. Tvorba obecně závazných
vyhlášek. Praktický průvodce pro obce. 1. vydání. Praha : C. H. Beck, 2013, s.
206 uvádí, že kromě možnosti regulace kouření na základě § 9a tabákového zákona
je možná i regulace podle § 10 písm. a) obecního zřízení.
Vhodnější
a návodnější by však bylo výslovné zakotvení pravomoci v tomto zákoně, a to
nejlépe po vzoru slovenského zákona na ochranu nekuřáků, který stanoví, že obec
může obecně závaznou vyhláškou omezit nebo zakázat kouření i na jiných veřejně
přístupných místech.
Podmínky prodeje
tabákových výrobků, tabákových potřeb, bylinných výrobků určených ke kouření a
elektronických cigaret
Návrh nadále
umožňuje vystavování tabákových výrobků v místě prodeje.
Podle
bodu 13 Pokynů týkajících se tabákové reklamy, propagace a sponzorství
provádějících čl. 13 Rámcové úmluvy o kontrole tabáku Česká republika má zavést
komplexní zákaz vystavování a viditelnosti tabákových výrobků v místech
prodeje, včetně maloobchodních prodejen a pouličních stánků. Pouze textový
seznam výrobků a jejich cen, bez jakýchkoli propagačních prvků, může být
dovolen.
Zákaz prodeje
tabákových výrobků a souvisejících výrobků
Návrh neobsahuje
zákaz „brand stretching“ ani „brand sharing“.
Podle
bodů 18 až 21 Pokynů týkajících se tabákové reklamy, propagace a sponzorství ve
spojení s čl. 13 Rámcové úmluvy o kontrole tabáku Česká republika musí zakázat
tzv. „brand stretching“ a tzv. „brand sharing“. To znamená zákaz prodeje či
nabízení netabákových výrobků nebo služeb, jejichž jméno, symbol, ochranná
známka, logo a obchodní označení nebo jakýkoli jiný charakteristický znak
(včetně charakteristických barevných kombinací) může být spojován s tabákovým
výrobkem (např. oblečení značky Marlboro Classics nebo obuv značky Camel
Boots).
Prodej
tabákových a souvisejících výrobků prostřednictvím prostředku komunikace na
dálku
Návrh povoluje
prodej tabáku přes internet, aniž by řešil tabákovou reklamu a propagaci.
Podle
bodů 18 až 21 Pokynů týkajících se tabákové reklamy, propagace a sponzorství
provádějících čl. 13 Rámcové úmluvy o kontrole tabáku Česká republika má
zakázat internetový prodej tabákových výrobků, pokud svou podstatou zahrnuje
též tabákovou reklamu a propagaci.
Správní
delikty
Návrh
obsahuje možnost pokuty v rozpětí od 5 000 Kč do 30 000 Kč za správní delikt
provozovatele, který nezajistí dodržování zákazu kouření na místě, na němž je
kouření tímto zákonem nebo obecně závaznou vyhláškou obce zakázáno.
Maximální
výše pokuty v § 42 odst. 3 písm. b) je příliš nízká. Mnohým provozovatelům se
tak může i přes sankce „vyplatit“ úmyslně porušovat zákonem stanovenou
povinnost, např. provozovat kuřáckou provozovnu stravovacích služeb. Rozpětí by
mělo být mnohem širší, aby bylo možné uložit sankci reflektující různý
charakter porušení této povinnosti – od 5 000 Kč do 100 000 Kč.
Změna zákona o
obecní policii
Návrh obsahuje
oprávnění strážníka obecní policie vstupovat do živnostenské provozovny i po
skončení prodejní nebo provozní doby, pokud lze mít důvodně za to, že jsou zde
osobě mladší 18 let,
a)
prodávány nebo podávány alkoholické nápoje nebo je zde
této osobě jinak umožněno jejich požívání, nebo
b) prodávány tabákové výrobky.
b) prodávány tabákové výrobky.
Není
důvod pro existenci dvou zvláštních bodů pod písmenem b) – pravomoc by měla být
stejná jak v případě alkoholických nápojů, tak tabákových výrobků.
Aktualizované připomínky naleznete zde: http://tabakapravo.blogspot.cz/2015/01/pripominky-k-navrhu-zakona-o-ochrane.html
Žádné komentáře :
Okomentovat