pátek 5. června 2015

Bizarní kousky tabákové propagandy

Propagace kouření má mnoho podob: od sponzorských darů, „vzdělávacích“ výletů a „informativních“ večírků pro politiky a úředníky přes legální i nelegální reklamu po dnes již historické lži o zdravotních a ekonomických přínosech kouření. Některé praktiky tabákové propagandy nabývají až bizarního rozměru.

Výuka kouření pro děti

Korporací Philip Morris ČR, a. s., financované volné sdružení Aliance zákon 18 svými informačními a vzdělávacími kampaněmi (provokativně nazvanými „Dokážu to?“ a „Paragraf 11/55“) šíří „osvětu“ o věkové hranici 18 let: že je zakázáno prodat nebo dát tabákový výrobek osobě mladší 18 let, ale samotné osoby mladší 18 let kouřit mohou (jsou totiž chráněné, nikoli samy odpovědné). Ještě před několika lety tato kampaň s posvěcením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy probíhala na základních školách. „Soutěžící [prokazují] znalosti zákonů, odhadují věk fiktivních nakupujících, kterým by prodali či neprodali cigarety a jiné tabákové výrobky. Je to hra o posílení sebevědomí i týmové spolupráci. O charakteru osobnosti i kamarádství,“ popisuje kampaň v plzeňské základní škole její koordinátorka. Je absurdní poučovat ty, ke kterým by se tabákové výrobky vůbec neměly dostat, o tom, že mohou kouřit legálně, jen musejí za účelem nákupu sehnat staršího kamaráda.

Podle Pokynů týkajících se tabákové reklamy, propagace a sponzorství provádějících Rámcovou úmluvu Světové zdravotnické organizace o kontrole tabáku veřejné vzdělávací kampaně tabákového průmyslu typu „prevence kouření nezletilých“ stejně jako ostatní „sociálně odpovědné obchodní praktiky“ by měly být zakázány, protože jsou formou tabákové reklamy a propagace.

S cigaretou k sexy tělu


Projekt Kuřačky.cz zveřejňuje fotografie a videa mladých a krásných kuřaček, každoročně pořádá soutěž Miss kuřačka a organizuje další společenské akce. Cílem je „povzbuzování a projevování lichotek ženám kuřačkám – s cigaretou jste sexy, přitažlivé, atraktivní!“ Tato kampaň se nás snaží přesvědčit, že ženy jsou krásné díky cigaretě. Pravdou však je, že jsou krásné cigaretě navzdory. Na stránkách kupodivu nenajdeme reprezentativnější fotografie kuřaček: se zažloutlými zuby, parodontózou, vysušenou, našedlou a vrásčitou kůží, méně lesklými vlasy a zažloutlými konečky prstů a nehtů (pokud zůstaneme pouze u vizuálních projevů).

To však není všechno. „Věková hranice není deklarována, soutěže se mohou účastnit všechny generace žen (minulé ročníky ukázaly, že úspěch může mít opravdu kterákoli).“ Organizátoři tedy nemají žádný problém se zobrazováním kouřících osob mladších 18 let a dokonce jim jako každému, kdo se přihlásí, nabízejí cigarety zdarma. Pokud by jim cigarety skutečně poskytli, dopustili by se porušení zákona.

Celebrity podporují kouření


Nedávno se několika PR články začal prezentovat spolek „liberálně smýšlejících lidí“ SMOKING SOS, jehož cílem je zachování současného stavu regulace kouření. Jeho zatím nejvýznamnější akcí byl koncert proti plánovanému zákazu kouření v restauracích v pražském Lucerna music baru za účasti řady celebrit. Konal se symbolicky dne 31. 5. 2015, který Světová zdravotnická organizace vyhlásila za Světový den bez tabáku, aby upozornila na rizika spojená s kouřením. Jako logo koncertu organizátoři zvolili grafickou značku „Kouření povoleno“ z tabákového zákona, u které vyretušovali varování „KOUŘENÍ VÁŽNĚ ŠKODÍ VÁM I LIDEM VE VAŠEM OKOLÍ“. Vstup a prvních 500 piv byly zdarma. 

Současný tabákový zákon sice umožňuje čistě kuřácké restaurace, ale v prostorech koncertů je kouření zakázáno „s výjimkou zvláštních, stavebně oddělených prostor ke kouření vyhrazených“. Prostor koncertu tedy měl být správně označen značkou „Kouření zakázáno“. Kdo celou akci platil, zůstává otázkou.

Možná se v blízké době dočkáme pokračování této tabákové kampaně a dalších případů, které by si zasloužily místo v tomto článku.

Článek vyšel dne 5. 6. 2015 v Lidových novinách.

1 komentář :

  1. Tak to je opravdu smutné. Takhle si nepředstavuji vhodnou reklamu. Může to být vlastně i dost nebezpečné pro děti a celkově to není moc vhodné. Mám tedy raději, když reklama není takhle křiklavá a ještě k tomu nevhodná. To raději něco jako tohle, bych řekl.

    OdpovědětVymazat