Propagace kouření má mnoho podob: od sponzorských darů,
„vzdělávacích“ výletů a „informativních“ večírků pro politiky a úředníky přes
legální i nelegální reklamu po dnes již historické lži o zdravotních a ekonomických
přínosech kouření. Některé praktiky tabákové propagandy nabývají až bizarního
rozměru.
Výuka kouření pro děti
Korporací Philip Morris ČR, a. s., financované volné
sdružení Aliance zákon 18 svými informačními a vzdělávacími kampaněmi
(provokativně nazvanými „Dokážu to?“ a „Paragraf 11/55“) šíří „osvětu“ o věkové
hranici 18 let: že je zakázáno prodat nebo dát tabákový výrobek osobě mladší 18
let, ale samotné osoby mladší 18 let kouřit mohou (jsou totiž chráněné, nikoli
samy odpovědné). Ještě před několika lety tato kampaň s posvěcením
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy probíhala na základních školách. „Soutěžící [prokazují] znalosti zákonů, odhadují věk fiktivních
nakupujících, kterým by prodali či neprodali cigarety a jiné tabákové výrobky.
Je to hra o posílení sebevědomí i týmové spolupráci. O charakteru osobnosti i
kamarádství,“ popisuje kampaň v plzeňské základní škole její koordinátorka.
Je absurdní poučovat ty, ke kterým by se tabákové výrobky vůbec neměly dostat,
o tom, že mohou kouřit legálně, jen musejí za účelem nákupu sehnat staršího
kamaráda.
Podle Pokynů týkajících se tabákové reklamy, propagace a
sponzorství provádějících Rámcovou úmluvu Světové zdravotnické organizace o
kontrole tabáku veřejné vzdělávací
kampaně tabákového průmyslu typu „prevence kouření nezletilých“ stejně jako
ostatní „sociálně odpovědné obchodní praktiky“ by měly být zakázány, protože jsou formou tabákové reklamy a propagace.
S cigaretou k sexy tělu
Projekt Kuřačky.cz zveřejňuje fotografie a videa mladých a
krásných kuřaček, každoročně pořádá soutěž Miss kuřačka a organizuje další
společenské akce. Cílem je „povzbuzování
a projevování lichotek ženám kuřačkám – s cigaretou jste sexy, přitažlivé,
atraktivní!“ Tato kampaň se nás snaží přesvědčit, že ženy jsou krásné díky
cigaretě. Pravdou však je, že jsou krásné cigaretě navzdory. Na stránkách
kupodivu nenajdeme reprezentativnější fotografie kuřaček: se zažloutlými zuby, parodontózou,
vysušenou, našedlou a vrásčitou kůží, méně lesklými vlasy a zažloutlými konečky
prstů a nehtů (pokud zůstaneme pouze u vizuálních projevů).
To však není všechno. „Věková
hranice není deklarována, soutěže se mohou účastnit všechny generace žen
(minulé ročníky ukázaly, že úspěch může mít opravdu kterákoli).“ Organizátoři
tedy nemají žádný problém se zobrazováním kouřících osob mladších 18 let a dokonce jim jako každému, kdo se přihlásí, nabízejí
cigarety zdarma. Pokud by jim
cigarety skutečně poskytli, dopustili by se porušení zákona.
Celebrity podporují kouření
Nedávno se několika PR články začal prezentovat spolek „liberálně smýšlejících lidí“ SMOKING
SOS, jehož cílem je zachování současného stavu regulace kouření. Jeho zatím
nejvýznamnější akcí byl koncert proti plánovanému zákazu kouření v restauracích
v pražském Lucerna music baru za účasti řady celebrit. Konal se symbolicky dne 31.
5. 2015, který Světová zdravotnická organizace vyhlásila za Světový den bez
tabáku, aby upozornila na rizika spojená s kouřením. Jako logo koncertu organizátoři
zvolili grafickou značku „Kouření povoleno“ z tabákového zákona, u které
vyretušovali varování „KOUŘENÍ VÁŽNĚ ŠKODÍ VÁM I LIDEM VE VAŠEM OKOLÍ“. Vstup a
prvních 500 piv byly zdarma.
Současný tabákový zákon sice umožňuje čistě kuřácké
restaurace, ale v prostorech koncertů je kouření zakázáno „s výjimkou zvláštních, stavebně oddělených prostor ke kouření
vyhrazených“. Prostor koncertu tedy měl být správně označen značkou
„Kouření zakázáno“. Kdo celou akci
platil, zůstává otázkou.
Možná se v blízké době dočkáme pokračování této tabákové
kampaně a dalších případů, které by si zasloužily místo v tomto článku.
Článek vyšel dne 5. 6. 2015 v Lidových novinách.
Tak to je opravdu smutné. Takhle si nepředstavuji vhodnou reklamu. Může to být vlastně i dost nebezpečné pro děti a celkově to není moc vhodné. Mám tedy raději, když reklama není takhle křiklavá a ještě k tomu nevhodná. To raději něco jako tohle, bych řekl.
OdpovědětVymazat