Používání
elektronických cigaret má být zakázáno všude tam, kde tabákový zákon zakazuje
kouření. Otázkou je nejen potřebnost takové budoucí úpravy, ale též stávající
charakter používání elektronických cigaret.
Není
kouře bez ohně
Elektronickou cigaretou se rozumí
„výrobek napodobující funkci tabákového
výrobku nebo tabákové potřeby, jehož účelem je vdechování nikotinových výparů,
včetně příslušenství takových výrobků“ [§ 2 písm. j) TabákZ[1]]. Vládní návrh nového zákona o ochraně
zdraví před škodlivými účinky návykových látek ze dne 3. 6. 2015[2] definici rozšiřuje i na výrobky, které
lze použít pro užívání výparů neobsahujících nikotin.[3]
Zákazy kouření jsou upraveny
v řadě právních předpisů. Nejobsáhlejší výčet míst, kde se zakazuje
kouřit, obsahuje § 8 TabákZ.[4]
Ministerstvo zdravotnictví zastává názor,[5] že „ustanovení
týkající se zákazu kouření [v tabákovém zákoně] lze aplikovat i na užívání elektronické cigarety. Jedná se o stejná
opatření, která platí i pro tabákové výrobky.“
Důvodová zpráva k vládnímu
návrhu tabákového zákona uvádí: „Ačkoliv
[tabákový zákon] neobsahuje definici
kouření, podle dosavadního (právně nezávazného) výkladu Ministerstva
zdravotnictví lze s přihlédnutím k účelu zákona analogicky aplikovat ustanovení § 8 [TabákZ], který stanovuje zákaz kouření na různých
typech míst[,] i na užívání
elektronických cigaret. V opačném případě by bylo např. možno tolerovat užívání
elektronických cigaret ve všech vnějších a vnitřních prostorech všech typů škol
a školských zařízení (viz § 8 odst. 1 písm. b) [TabákZ]), což není zejména z hlediska výchovy a ochrany zdraví dětí a mládeže
žádoucí.
K
vyřešení nejasnosti ohledně výkladu stávající právní úpravy a s ohledem na
připomínky ze strany odborné veřejnosti (např. České asociace adiktologů) atd.
se nově do návětí § 8 navrhuje doplnit vedle zákazu kouření i zákaz používání
elektronických cigaret, který bude platit pro všechny typy míst (dopravní
prostředky veřejné dopravy, školy, dětská hřiště atd.), kde bude i kouření
zakázáno.“
Použití elektronické cigarety
např. ve vnitřních prostorách nekuřáckého zařízení společného stravování,
ve vnějších i vnitřních prostorách všech typů škol nebo v dopravních
prostředcích veřejné silniční a drážní dopravy a městské hromadné dopravy je tedy
podle názoru Ministerstva zdravotnictví na straně uživatele elektronické
cigarety přestupkem[6] a na straně provozovatele daného
zařízení správním deliktem[7].
Názor Ministerstva zdravotnictví
je však zcela chybný. Používání elektronických cigaret rozhodně nespadá pod
pojem „kouření“. Stávající tabákový zákon definici kouření neobsahuje. Anglický
Health Act 2006 ve svém čl. 1 odst. 2 písm. b) uvádí, že „kouření zahrnuje držení zapáleného
tabáku nebo čehokoliv zapáleného, co
obsahuje tabák, nebo držení jakékoliv zapálené
látky ve formě, ve které může být kouřena“.[8] Podle Pokynů týkajících se ochrany proti
expozici tabákovému kouři provádějících čl. 8 Rámcové úmluvy Světové
zdravotnické organizace o kontrole tabáku by termín kouření měl být definován tak,
aby zahrnoval „držení zapáleného tabákového výrobku nebo
manipulace s ním bez ohledu na to, zda je kouř aktivně vdechován nebo
vydechován“.[9] Podle § 2 odst. 1 písm. g) předchozí
verze vládního návrhu tabákového zákona[10]
(tedy pracovní verze návrhu Ministerstva zdravotnictví) ze dne 10. 4. 2015 se
kouřením mělo rozumět „užívání nebo jiná
manipulace s hořícím tabákovým
výrobkem nebo bylinným výrobkem určeným ke kouření“.
Citované tři definice se liší
v tom, zda lze kouřit pouze tabákové výrobky, tabákové výrobky a bylinné
výrobky určené ke kouření nebo jakoukoliv látku ve formě, ve které může být
kouřena. Osobně mám za to, že vzhledem k účelům zákazů kouření je správná poslední,
nejširší varianta. Zákazy kouření se tak vztahují i např. na kouření marihuany.
Všechny tři definice spojuje jeden zásadní společný prvek: oheň. Kouření
vyžaduje „zapálení“ nebo „hoření“. Tento prvek elektronickým cigaretám chybí.
Zahřátím kapalné náplně elektronické cigarety vzniká pára, nedochází však
k zapálení či hoření a nevzniká kouř.
Používání elektronické cigarety
se kouření podobá. Avšak nelze na něj „analogicky“
aplikovat stávající zákazy kouření. Jednalo by se o analogii zákona k tíži pachatele,
která je ve správním trestání nepřípustná.
Koneckonců samo Ministerstvo
zdravotnictví si svým postojem o stávajících zákazech používání elektronických
cigaret zřejmě není jisté, když např. v předkládací zprávě k poslaneckému
návrhu novely (viz níže) uvádí: „není
zřejmé, zda se zákaz kouření vztahuje pouze na tabákové výrobky nebo zahrnuje i
používání elektronických cigaret“.[11]
Stávající
a budoucí zákazy
Pokud má být používání
elektronických cigaret v některých případech zakázáno, musí být zakázáno
výslovně. Neexistuje-li zákonný zákaz, lze zákaz stanovit vnitřním předpisem
(např. školním řádem). Již dnes je používání elektronických cigaret výslovně
zakázáno např. ve Smluvních přepravních podmínkách Pražské integrované dopravy.[12]
Výslovný zákaz používání
elektronických cigaret obsahuje § 8 vládního návrhu tabákového zákona, který
zakazuje používat elektronické cigarety všude tam, kde zakazuje kouřit. Naopak
návrh novely stávajícího tabákového zákona předložený skupinou poslanců ze dne
18. 7. 2014,[13] který taktéž zakazuje kouření ve
vnitřních prostorách zařízení společného stravování,[14] používání
elektronických cigaret nezakazuje.
Zákaz používání elektronických
cigaret má být stejně jako zákaz kouření označen již dnes používanou grafickou
značkou „Kouření zakázáno“.[15]
Existence jediné značky pro dva typy zákazů je však problematická. Jednak je
otázkou, zda stejná šíře zákazu používání elektronických cigaret a zákazu
kouření bude schválena. I kdyby se tak stalo, návrh navíc zapomíná na situace,
kdy bude zakázáno pouze kouření, nikoli však používání elektronických cigaret
obecně závaznou vyhláškou vydanou na základě tohoto zákona (obce totiž nebudou
povinny ctít stejnou šíři zákazů).[16]
Zakázat,
nebo nezakázat?
Účely zákazu používání
elektronických cigaret mohou být různé. V první řadě jde o jeho
potenciálně škodlivé účinky na lidi v okolí jejich uživatele („pasivní
uživatele“). Používání elektronických cigaret může mít negativní výchovný vliv
na osoby mladší 18 let. Podobnost používání elektronických cigaret
s kouřením má negativní psychologický dopad na společnost, která si teprve
postupně zvyká na „denormalizaci tabakismu“, a obzvláště pak na odvykající
kuřáky, u kterých může vzbuzovat chuť kouřit.
Rozhodnutím Konference smluvních
stan Rámcové úmluvy Světové zdravotnické organizace o kontrole tabáku ze dne
18. 10. 2014[17] bylo smluvním stranám, mezi nimiž je i
Česká republika, doporučeno přijmout opatření popsaná ve zprávě Světové
zdravotnické organizace z 1. 9. 2014.[18] Tato zpráva
popisuje, že lidé v okolí uživatele elektronické cigarety jsou vystaveni
aerosolu, který zvyšuje hladinu toxických látek, nikotinu a jemných a
ultrajemných částic ve vzduchu. Zatím však není známo, zda zvýšená expozice
aerosolu zvyšuje riziko nemocí a smrti tak, jako v případě expozice
tabákovému kouři. Dokud nebude prokázána neškodnost expozice aerosolu, mělo by
být používání elektronických cigaret ve vnitřních veřejně přístupných
prostorách zakázáno.
Návrh zákazu používání
elektronických cigaret v některých vnitřních veřejně přístupných
prostorách je tedy v souladu s doporučením Světové zdravotnické
organizace, a místy jej dokonce překračuje – zákaz se totiž vztahuje i na
některé vnější prostory jako např. vnější prostory škol (rezervy jsou naopak ve
vymezení vnitřních prostor, kde by mělo být zakázáno též kouření).
Zákazy používání elektronických
cigaret jsou legitimní. Avšak v případě České republiky, která má stále
velké rezervy v ochraně před pasivním kouřením na pracovištích a na veřejně
přístupných místech, mám za to, že není na pořadu dne prosazovat široce
vymezené zákazy používání elektronických cigaret.
Zaprvé je velmi pravděpodobné, že
se projednávání vládního návrhu tabákového zákona na této otázce velmi
zkomplikuje. Již dnes je jasné, že navrhovanou účinnost 1. 1. 2016 nelze
stihnout, navíc reálně hrozí, že stejně jako v minulém volebním období se
celý návrh vůbec nestihne projednat (minulý návrh, který nestihnul projít
legislativním procesem, měl nabýt účinnosti 1. 1. 2014).[19]
Zadruhé je třeba vnímat pozitivní vliv elektronických cigaret jakožto mnohem
méně škodlivé alternativy tabákových výrobků nebo dokonce jakožto prostředku
odvykání závislosti na kouření. Přílišná restrikce elektronických cigaret
zabrání tomu, aby na ně přešlo větší množství kuřáků. Právní úprava
v oblasti elektronických cigaret by se měla zaměřit spíše na technologické
standardy jejich výroby tak, aby byla zvýšena jejich bezpečnost pro aktivní i
pasivní uživatele.
[1]
Zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými
tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „tabákový zákon“
nebo „TabákZ“).
[2] Sněmovní tisk 508, Poslanecká sněmovna, 7. volební období (http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&t=508; navštíveno dne 4. 8. 2015); dále jen „vládní návrh tabákového zákona“.
[3] Podle § 2 písm. e) vládního návrhu tabákového zákona se elektronickou cigaretou rozumí „výrobek, který lze použít pro užívání výparů obsahujících nikotin nebo jiných výparů prostřednictvím náustku, nebo jakákoliv součást tohoto výrobku, včetně náhradní náplně, zásobníku, nádržky i zařízení bez nádržky nebo zásobníku;
elektronické cigarety mohou být jednorázové, opětovně naplnitelné pomocí
náhradní náplně nebo nádržky nebo opakovaně použitelné pomocí jednorázových
zásobníků“.
[4] Nejvýznamnější zákazy kouření jsou dále obsaženy v § 106 odst. 4 písm. e) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a v § 20 odst. 1 písm. k) zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon).
[5] Informace Ministerstva zdravotnictví k uvádění elektronických cigaret na trh, publikovaná dne 27. 8. 2013, naposledy aktualizovaná dne 5. 9. 2013 (http://www.mzcr.cz/dokumenty/i-n-f-o-r-m-a-c-e-ministerstva-zdravotnictvi-k-uvadeni-elektronickych-cigaret-na_8208_1.html; navštíveno dne 4. 8. 2015).
[6] § 30 odst. 1 písm. m) zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
[7] § 24 odst. 6 písm. b) TabákZ.
[8] Autorův překlad originálu „smoking includes being in possession of lit tobacco or of anything lit which contains tobacco, or being in possession of any other lit substance in a form in which it could be smoked“ (dostupné na http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2006/28/section/1; navštíveno dne 4. 8. 2015).
[9] Originální znění viz http://www.who.int/fctc/cop/art%208%20guidelines_english.pdf, české znění nalezneme v příloze doporučení Rady ze dne 30. 11. 2009 o nekuřáckém prostředí, dostupném na http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:296:0004:0014:CS:PDF (obě navštíveny 4. 8. 2015). Česká verze obsahuje nepřesnost, když opomíjí slovo „include“, které znamená, že definice může být širší než navržená (např. může zahrnovat i jiné než tabákové výrobky tak, jak uvádí anglický Health Act).
[10] Předložená verze vládního návrhu tabákového zákona definici kouření neobsahuje.
[11] Viz https://apps.odok.cz/kpl-detail?pid=RACK9MJH3YLZ; navštíveno dne 4. 8. 2015.
[12] Čl. 4.2 odst. 13 písm. f): „Cestujícímu při přepravě v zájmu zajištění bezpečnosti jeho i ostatních osob není zejména dovoleno [...] kouřit, používat elektronickou cigaretu, jíst nebo pít ve vozidlech nebo v přepravním prostoru“ (http://www.ropid.cz/data/Galleries/126/129/d1179_1_spp-pid_2008-12-14_d1_d2_d3_d4_d5_d6_d7_d8_d9_d10_d11_d12.pdf; stav ke dni 1. 10. 2014; navštíveno dne 4. 8. 2015).
[13] Sněmovní tisk 272, Poslanecká sněmovna, 7. volební období (http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&t=272; navštíveno dne 4. 8. 2015); jinde též „poslanecký návrh novely“.
[14] Podle terminologie vládního návrhu tabákového zákona půjde o „provozovny stravovacích služeb“.
[15] Přesný vzhled grafické značky je upraven v příloze tabákového zákona.
[16] K označovací povinnosti více viz Kindl, T. Jak správně označit zákaz kouření. Právní rádce, 2015, č. 7–8, s. 68, dostupný též na http://tabakapravo.blogspot.cz/2015/07/jak-spravne-oznacit-zakaz-koureni.html (navštíveno dne 4. 8. 2015).
[17] Rozhodnutí FCTC/COP6(9) (http://apps.who.int/gb/fctc/PDF/cop6/FCTC_COP6%289%29-en.pdf; navštíveno dne 4. 8. 2015).
[18] Zpráva FCTC/COP/6/10 Rev.1 (http://apps.who.int/gb/fctc/PDF/cop6/FCTC_COP6_10Rev1-en.pdf; navštíveno dne 4. 8. 2015).
[19]
Návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky tabáku, alkoholu a jiných
návykových látek a o změně souvisejících zákonů (https://apps.odok.cz/kpl-detail?pid=KORN96WGEJXU;
navštíveno dne 4. 8. 2015).
Žádné komentáře :
Okomentovat